Karel Jan Alsem 18 februari 2022 No Comment
Verhalen boeien een stuk meer dan feiten en cijfertjes over je bedrijf. Ga daarom op zoek naar je eigen authentieke bedrijfsverhaal, bedenk er helden bij en vertel het rond. Zo bouw je een sterk merk, zegt marketingexpert Karel Jan Alsem. Stel je hebt nieuwe wandelschoenen nodig. Je ziet een advertentie van een aanbieder met een foto van goede wandelschoenen met allerlei relevante feiten erbij over het materiaal, de waterdichtheid, de prijs en zo door.
Of je ziet een foto van de oprichter met zijn verhaal dat hij vijftien jaar geleden door de bush bush liep, merkte dat zijn schoenen niet waterdicht waren en toen de ingeving kreeg om met speciale olie zijn schoenen in te smeren. Waarna ze waterdicht werden en hij sindsdien deze geniale schoenen maakt.
Welke advertentie onthoudt u beter?
Kracht van een verhaal
Dit waargebeurde voorbeeld toont de kracht van een verhaal over je bedrijf tegenover een opsomming van ‘feiten’. Het voorbeeld kwam ik tegen bij het lezen van een artikel van vader en dochter David en Jennifer Aaker, twee wetenschappelijke toppers in ‘branding’, het maken van merken. Zij hebben het over ‘signature stories’. Verhalen worden beter onthouden dan ‘feiten’. Ze zijn motiverender omdat er emotie bij komt kijken en ze worden gemakkelijker doorverteld, bijvoorbeeld via sociale media. Verhalen zijn dus een mooie manier om de kracht, ofwel de ‘positionering’ van je merk over te brengen. Dit voordeel kun je gebruiken naar je klanten en ook naar je personeel.
Helden als voorbeeld
De tip die de Aakers geven is om helden op te voeren in je verhaal. Dat kan de oprichter zijn (jijzelf?), het product, een gebruiker, of een werknemer.
Het warenhuis Nordstrom bijvoorbeeld voerde een werknemer op als held. Nordstrom had net een nieuwe vestiging in een Amerikaanse stad. Komt er een mevrouw die haar winterbanden van de auto wil ruilen. Vergissing, want de garage die op dat adres zat was dus weg. Wist zij veel. Maar wat doet de verkoper? Die gaat het regelen! Want de cultuur bij Nordstrom is ‘doe nooit moeilijk en gebruik je verstand’. Zo wordt de boodschap van de cultuur bij het bedrijf overgebracht via de werknemer als ‘held’.
Juist nu
Merkspecialist David Aaker vertelt in een recent interview dat in deze tijd van corona mensen meer behoefte hebben aan houvast en vertrouwen, aan andere ‘waarden’. Een authentiek verhaal kan daar een goede rol in vervullen. Hoe maak je als ondernemer een goed verhaal? Daarvoor moet het aan vier criteria voldoen. Het moet ‘strategisch’ zijn, dus iets zeggen over de kracht van je bedrijf. Het moet de aandacht weten te trekken, dus iets intrigerends hebben. Het moet authentiek zijn dus duidelijk niet ‘verzonnen’ en echt bij jou passen. En het moet mensen kunnen boeien.
Volhouden
Ben je een klein bedrijf dan kun je met je verhaal heel dicht bij jezelf blijven. Dat is makkelijker dan bij een groot bedrijf waarvan de oprichter misschien al jarenlang dood is. Heb je eenmaal een goed verhaal, dan ben je er nog niet, want het moet wel bekend worden. Zorg er dus voor dat je het op alle mogelijke manieren benut en vertelt en ook laat vertellen door je medewerkers. Je kunt het volhouden en versterken door er elementen, voorbeelden en bewijzen aan toe te voegen.
Kijk eens naar hoe Red Bull dat op allerlei manieren doet. Tot in het extreme, met een sprong uit de ruimte naar de aarde, laat Red Bull zien dat het voor energie en avontuur staat.
Zo extreem hoeft het niet te zijn, maar wanneer jij als ondernemer een eigen, authentiek verhaal weet te vertellen, dan zal dat zeker ook boeien.
Geef een reactie