Karel Jan Alsem 26 november 2021 No Comment
Is Black Friday eigenlijk nog wel van deze tijd? Aandacht voor duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen leveren misschien wel meer op dan een uitverkoop, zegt NoordZaken-expert Karel Jan Alsem. Het kan niemand zijn ontgaan: we zitten midden in de Black Friday-periode. Consumenten kunnen tegen aanbiedingsprijzen allerlei zaken kopen, heel handig ook zo tegen de feestdagen. Voor jou als ondernemer een geweldige kans om nog wat extra omzet te halen, toch?
Black Friday is overgewaaid vanuit Amerika en inmiddels uitgegroeid tot een Black Friday week (Amazon) of bij sommige ‘two week’. Toch doen sommige ondernemers niet mee.
Bever spoort mensen aan juist geen gebruik te maken hiervan en ook Ikea doet wat anders: Bring Back Friday: om het duurzamer te doen kun je je tweedehandsmeubels naar hun brengen en krijg je er geld voor terug.
Het merk versterken
Deze bedrijven zien in dat zij op langere termijn kunnen profiteren van deze mooie acties doordat hun reputatie, lees: hun merk, versterkt wordt. Terecht. Want in deze tijd van milieu-afbraak is steeds duidelijker dat de boel alleen nog maar gered kan worden als we niet meer uitgaan van ‘groei, groei, groei’ en dus ook ‘kopen, kopen, kopen’.
Weinigen weten dat de productie van een simpel T-shirt enorm veel water kost, en soms ook nog in slechte arbeidsomstandigheden gemaakt is. Dus zowel slecht voor de P van Planet als die van de P van People.
Een beetje greenwashing
Er zijn ook bedrijven die zeggen het anders te doen maar waar je vraagtekens bij kan plaatsen of dat wel echt is. Zo introduceerde een winkel voor tuin- en buitenartikelen Green Friday: voor elke boom die iemand koopt plant de winkel een meter bos. Mooi zou je zeggen. Maar als je bij hun naar binnen gaat lijkt het één grote uitverkoop met allerlei niet altijd nuttige spullen die vast ook wel uit China komen of andere landen met dubieuze arbeidsomstandigheden. Een beetje greenwashing dus eigenlijk. Voor u als ondernemer is de boodschap helder: denk aan uw langetermijn-merkreputatie. Eerlijk en duurzaam heeft de toekomst. Op die manier leren we als ondernemers misschien aan onze klanten, lees: ‘de mensen’, dat het ook anders kan. En leren we ook andere ondernemers dat een Beverbenadering best wel een goed idee is.
Dr. Karel Jan Alsem is Lector Marketing aan de Hanzehogeschool Groningen en directeur van Hanze onderzoeksinstituut Marklinq. Hij is ook docent Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen en consultant in branding en zorgmarketing.
Geef een reactie