9e druk, 2023, Noordhoff
Strategische marketingplanning
In dit standaardwerk Strategische marketingplanning (‘de Alsem’) wordt het planningsproces voor marketingstrategieën zeer toegankelijk uiteengezet. In deze nieuwste, negende editie (gepubliceerd juni 2023) is duurzaamheid in alle planningsfasen uitgebreid en geïntegreerd in de gewone marketing. Dit was ook al met digitale marketing gebeurd in de vorige editie. Verder zijn diverse nieuwe onderwerpen toegevoegd zoals inclusievee marketing, customer experience management, AI en crisis communicatie. Het boek is zeer geschikt voor marketingopleidingen maar ook bruikbaar voor professionals.
In november 2023 verschijnt de internationale versie van deze 9e editie.
Applied Strategic Marketing
1st ed, 2019, Routledge
This book, originally published in Dutch, provides a uniquely practical approach to strategic marketing planning. Combining a comprehensive overview of theory with practice, each chapter takes the reader step by step through the strategic marketing process. Beginning with identifying the value proposition, it moves on to the situational analysis that underpins the corporate strategy, and finally details the overall implementation and creation of a customer and brand values. Applied Strategic Marketing equips the reader with the necessary tools and techniques to develop and deliver a thorough and effective marketing strategy. With a broad range of international case studies that bring the theory to life, this well-renowned and updated translation is vital reading for undergraduate and postgraduate students of marketing management and strategic marketing. It should also be of interest to marketing practitioners who want a clear overview to aid them in the planning process.
In september 2023 the second strongly updated edition will be published with sustainability as one of the new features.
Merkpositionering
1e druk, 2016, Noordhoff
Merkpositionering is een duidelijke en praktische handleiding over het positioneren van merken. Toegankelijk geschreven en onmisbaar als je wilt werken in marketing- of communicatie. Het boek bevat veel aansprekende en actuele voorbeelden en heeft aandacht voor theorie én praktijk. Een onderscheidende merkpositie is cruciaal voor ieder bedrijf en iedere organisatie. Die merkpositie vormt namelijk de basis voor alle verder marketingbeslissingen die je neemt. Je zou kunnen zeggen dat merkpositionering de brug is tussen marketing aan de ene kant en communicatie aan de andere kant.
Dit boek is in 2016 door Platform Innovatie in Marketing uitgeroepen tot Beste Marketing Studieboek.
Brand Positioning
1st ed., 2020, Routledge
Brand Positioning is an English translation of an exceptionally well-renowned Dutch textbook, which provides a practical approach to analysing, defining and developing a brand’s positioning and strategy.
Divided into three key parts, the book works step-by-step through the creation of an effective marketing strategy, combining an academic approach with the strategic and operational guidelines, tools and techniques required. Unlike other textbooks, it has a unique focus on the relationship between branding, marketing and communications, exploring brand values, brand identity and brand image, and analysing how these can be transformed into a successful positioning strategy, using international case studies, examples and practical exercises.
This textbook will be core reading for advanced undergraduate and postgraduate students of marketing strategy, branding, marketing communications and consumer behaviour. It will also be of great value to marketing and communications professionals looking to develop and maintain their company’s brand.
Zorg met liefde en lef
2e herziene druk, 2016, Profiel
Zorg met liefde en lef geeft stapsgewijs weer hoe zorgorganisaties aan marketing kunnen doen. Na het succes van de eerste druk, is najaar 2016 de tweede, herziene druk verschenen. Recente ontwikkelingen in de zorg zijn verwerkt, zoals de uitdagingen die het scheiden van wonen en zorg met zich meebrengt. Ook zijn nieuwe ontwikkelingen in marketing geïntegreerd, zoals online, big data en nieuwe merkmodellen. Alle hoofdstukken eindigen met een praktijkcase uit de zorg en er worden ook tips gegeven door de ‘eerste generatie’ zorgmarketeers. Het boek wordt in diverse opleiding in het land gebruikt.
”Alsem en Klein Koerkamp geven in hun boek blijk van betrokkenheid en bevlogenheid, leggen uit en lichten toe, maar blijven tegelijk hands-on en enorm praktijkgericht. Een standaardwerk voor moderne zorgmarketeers.”
Martin Huisman, Directeur Nederlands Instituut voor Marketing NIMA