Zorgorganisaties hebben te maken met vele stakeholders die op hun beurt ook steeds hogere eisen stellen aan die zorgorganisaties. Temidden van dit dynamische veld waarin de vraag naar zorg toeneemt, de kosten beheerst moeten blijven en zorgorganisaties medewerkers tekort komen, is de vraag hoe je je als zorgorganisatie moet positioneren. Wat is je identiteit, je kernverhaal, kortom hoe ga je om met je ‘branding’? Want vanuit een onderscheidende en consistente merkpositionering kun je je communicatie richting alle stakeholders vorm en inhoud geven.
En uit onderzoek dat mede door Alsem is uitgevoerd blijkt dat zorgorganisaties niet goed zijn in het kiezen van onderscheidende merkwaarden en dus meer aan zorgmarketing zouden moeten doen. Hieronder kunt u het onderzoek naar merkwaarden in de zorg zelf downloaden.
Onderzoek Marklinq Zorgwaarden
AlsemStrategie kan u helpen wel onderscheidend te worden. Waar ligt uw focus? Bent u echt klantgericht? Hoe helder is uw communicatie? Merkbouw en klantgerichtheid vormen de twee kernelementen van zorgmarketing. Een aanpak voor een systematische (zorg)marketing en branding hebben we vastgelegd in onze boeken ‘Strategische Marketingplanning’, ‘Merkpositionering’ en ‘Zorg met liefde en lef’, hier te bestellen. Deze boeken vormen de rode draad van onze adviezen en unieke Mastercourse Branding in de zorg.